Twilight

Zaterdag, 29 december, 2018

Geschreven door: Stephenie Meyer
Artikel door: Sanne Wortman

Een levensgevaarlijke liefde

[Recensie] Als Bella bij haar vader in Forks gaat wonen, een afgelegen stadje in het noorden van de Verenigde Staten, denkt ze dat haar leven een stuk minder leuk zal worden. Het is immers zo’n klein, saai, afgelegen stadje waar niks gebeurt. Forks is echter ook het stadje dat door een groep vegetarische vampiers gekozen is als ideale woonplek, waar ze ongemerkt onder de mensen kunnen leven. Als Bella de knappe vampier Edward tegenkomt is dat het begin van een levensgevaarlijke romance.

Knoflook, houten staken en zonlicht doen de vampiers uit deze heerlijke fantasy-serie niks. Zelfs het welbekende drinken van mensenbloed wordt niet door alle vampiers gedaan – sommigen zetten zichzelf liever op een dieet van dierenbloed.
Het mag duidelijk zijn dat Stephenie Meyer niet bang is om haar eigen versie van het oude, bekende fantasywezen neer te zetten. Haar vampiers leven in de gewone wereld, waardoor het niet moeilijk is om je in te leven. Internet, mobieltjes, auto’s et cetera bestaan allemaal en dat voelt lekker vertrouwd aan.

Tegelijkertijd zijn de vampiers dus wel vreemd en magisch. Ze zorgen ervoor dat het verhaal van een tienermeisje dat naar een nieuwe school moet opeens een stuk interessanter wordt. Doordat Bella verliefd wordt op een vampier, in feite een roofdier dat haar bloed wil drinken, brengt ze zichzelf in gevaar. Edward, voor wie Bella’s bloed nog veel aantrekkelijker ruikt dan dat van normale mensen, kan niet bij haar wegblijven, ondanks dat hij dat wil voor haar veiligheid. Deze heftige paradox tussen gevaar en romantiek zorgde er zeker voor dat ik de Twilight-serie snel uit had, ondanks dat het geen dunne boeken zijn. De schrijfstijl droeg daar ook aan bij, want het zijn geen complexe zinnen.

De vele details en de ik-vorm zorgen ervoor dat het makkelijk is om je te verplaatsen in Bella. Elk boek komen er bovendien nieuwe, interessante personages bij waardoor de magische wereld zich uitbreidt en boeiend blijft. Het verhaal draait trouwens niet alleen om de lastige, bovenmenselijke relatie tussen Bella en Edward, maar heeft ook voldoende andere elementen die het leuk maken. De romantiek is echter wel het belangrijkste, dus als je niet van romantiek houdt dan kun je misschien beter niet aan de Twilight-serie beginnen. Als je dat echter wel doet, en je bovendien een beetje fantasy in de gewone wereld kunt waarderen, dan is dit echt een van de beste series die je kunt lezen.

Extra leuk: als je de serie uit hebt is er nog meer te lezen. Het korte tweede leven van Bree Tanner is een klein boekje met het verhaal van Bree, een vampier die kort voorkomt in het derde boek van de Twilight-serie, Eclips. Haar perspectief laat een heel nieuwe kant van het verhaal zien. Een vergelijkbaar verhaal met ander perspectief is Midnight sun, geschreven vanuit Edward. Heel erg jammer hierbij is dat deze tijdens het schrijven uitgelekt is. Stephenie Meyer was hier niet blij mee en heeft daarom besloten om het afmaken van Morgenrood voor onbepaalde tijd uit te stellen. Wel positief is dat ze de hoofdstukken die al af waren online heeft gezet. Ze zijn te lezen via haar site. Dit is wel in het Engels, maar er zijn op het internet wel onofficiële vertalingen verschenen.
Nog een laatste boek dat vermelding verdient: Leven en dood. Dit is het verhaal van Twilight, maar dan ge-genderbend. Oftewel, de karakters hebben nu het andere geslacht. Bella is Beau, Edward is Edythe enzovoorts. Het is een hervertelling van het bekende verhaal, maar door de omdraaiing van de geslachten toch nieuw en zeker even leuk als de originele boeken.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles.