Vis uit Blik 2

Zaterdag, 16 mei, 2020

Geschreven door: Bart van Olphen
Artikel door: Esther Out

Met mooie verhalen en over duurzame visvangst

[Recensie] Bart van Olphen timmert aardig aan de weg met zijn Fish Tales, een serie blikvisproducten van duurzaam gevangen vis. De producten zijn verkrijgbaar Albert Heijn. Ik gebruik ze regelmatig en ik ben zeer te spreken over de kwaliteit. Een kookboek kon natuurlijk niet uitblijven. Het eerste deel van Koken met Vis uit Blik stond boordevol leuke en lekkere recepten en dit tweede deel is een waardige opvolger.

Blikvis heeft een niet al te goed imago, maar met dit boek in handen gaat daar geheid verandering in komen. Bart van Olphen laat je zien hoe je blikvis kunt omtoveren tot heerlijke gerechten. Een van de handige kanten van blikvis is dat je er je keukenkastje vol mee kunt zetten. Zo heb je altijd wat lekkers in huis.

De hoofdstukken zijn ingedeeld naar soort vis en in het laatste hoofdstuk staan allerlei gerechten met wat meer bijzondere soorten vis. We beginnen bijvoorbeeld met een Tuna Melt met Ketchup, een heerlijke tosti die je kunt eten als lunch of snack. Verder een Salade Niçoise met witte tonijn en ansjovis en Zalmkoekjes met Chimichurri. In het hoofdstuk over sardines lees je hoe je een Sardine-hummus kunt maken, op smaak gebracht met chilivlokken en gerookt paprikapoeder. Sardines combineren en ook heel goed met aubergines en granaatappel. Een recept dat ik zeker eens ga proberen is de Risotto met paddenstoelen en makreel en ook de Hete Bliksem met Gerookte Haring klinkt aanlokkelijk.

De recepten worden afgewisseld met mooie verhalen over vissers en over duurzame visvangst. Leuk om te lezen hoe dat in zijn werk gaat. De meeste recepten zijn eenvoudig te maken en de meeste ingrediënten die worden gebruikt zijn makkelijk verkrijgbaar. Voor een ervaren kok is het misschien niet heel uitdagend allemaal, maar ook de ervaren kok wil wel eens iets makkelijks maken toch?

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Het Zeeuwse Mossel kookboek

Veggies & Fish