Wilder

Zaterdag, 18 april, 2020

Geschreven door: Rebecca Yarros
Artikel door: Minca Huiberts

Aantrekkelijk, onuitstaanbaar en verliefd op elkaar

[Recensie] Flight & Glory ging over onweerstaanbare en bijna onbereikbare militaire mannen die onverwacht relaties aangaan met krachtige, maar ook breekbare vrouwen en onverminderd van hen houden. Renegades gaat over stuntteams, boottochten, wilde avonturen, casanova’s en rebellen.

Paxton Wilder is lid van het stuntteam dat een jaar lang op een cruiseschip een studie volgt, maar nogal wat ondersteuning nodig heeft bij het leerproces. Want als hij niet aan school hoeft te denken, denkt hij maar aan één ding: tot het uiterste gaan met zijn stuntteam. Hij haalt de meest ongelofelijke en moeilijke stunts uit waar een hoop meiden op kicken. Maar Leah is niet een van die meiden. Ze is zelfs zijn privélerares om hem bijlessen te geven zodat hij zijn studie haalt. Maar zijn gedachten gaan al snel van school, naar stunten én naar Leah…

De eerste hoofdstukken van Wilder waren echt geweldig. De introductie over het studeren op een cruiseschip was bijna als een sprookje. Maar binnen no-time kwam ik erachter dat Leah iets dwars zat. Ik kon er niet echt snel de vinger op leggen, maar er was iets in aantocht en ik wilde weten wat. Doordat elk hoofdstuk het perspectief van Paxton en Leah afwisselen, leerde ik beide personages wel goed kennen. Ieder had zo zijn of haar doelen om te bereiken. Eerst zijn die doelen nogal verschillend, maar later komen ze meer op één lijn terecht. Maar dat is niet geheel zonder gevaar. Want Leah heeft een verleden en een nogal heftige. Hoe verder het verhaal vorderde hoe meer ik wilde weten wat er nou eigenlijk was gebeurd. De auteur wist deze details op zo een manier in kleine stukjes over te brengen, dat ik me het hele verhaal door steeds meer dingen begon af te vragen. Maar ook Paxton heeft enkele onderwerpen waar hij het liever niet over heeft, waar hij maar weinig over los laat. Het voordeel van die perspectiefwisselingen is dat ik op verschillende manieren steeds meer details van beide personages kreeg. Het plaatje werd langzaam maar zeker compleet en toen het compleet was, barstte er natuurlijk een bom.

Op sommige momenten had ik het gevoel dat het verhaal even stil stond. Ondanks dat er zeker in het begin wat tijdsprongen van een paar dagen worden gemaakt, om het saaie studenten leven niet al te veel te laten overheersen. Maar toch voelde ik soms dat er wat minder vaart zat in het verhaal. En juist precies op die momenten, gebeurde er weer iets onverwachts, iets spannends of iets onverklaarbaars. Want er gebeuren steeds meer vreemde en gevaarlijke dingen waardoor de spanning langzaam maar zeker werd opgebouwd. Op een gegeven moment is er geen weg meer terug en blijkt er iets ergers aan de hand te zijn dan ik had kunnen vermoeden in dit verhaal. Dat was wel een aangename verrassing en ik wilde graag weten hoe het verder ging.

De personages in het verhaal zijn weer net zo aantrekkelijk, onuitstaanbaar en verliefd op elkaar zoals ik van NA boeken gewend ben. De uitwerking van hen stelde me ook zeker niet teleur. In het begin waren er wel veel namen waaraan ik moest wennen, zeker omdat sommige ook nog een bijnaam hadden in het stuntteam. Maar dat werd na enkele hoofdstukken alweer minder. En zoals ik hoopte zaten er ook een aantal vrouwelijke personages in het verhaal waarmee Leah meer contact had. Dus ik denk dat deze vriendengroep net zo een hecht clubje is en zal worden zoals in de Flight & Glory serie.

Het laatste kwart van het verhaal was veruit het spannendst, verrassendst en aangrijpendst. Hierin kwamen de meeste ontdekkingen en geheimen naar boven waardoor er ook erg veel vaart in het verhaal kwam. Veel gebeurtenissen zag ik niet aankomen en dat was wel een fijn gegeven, want ik had juist het idee dat ik steeds meer dingen begon te voorzien in New Adult boeken, maar Rebecca Yarros bewees het tegendeel. Of ik echt ben gevallen voor Paxton Wilder zoals ik viel voor Cam in Wacht op mij,  dat weet ik niet. Maar gelukkig zijn er nog twee andere boeken in deze serie waarin ik minimaal nog één onweerstaanbare stuntman zal leren kennen.

Eerder verschenen op MyWingedBooks