Zodiac Academy: The Awakening

Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: Caroline Peckham , Susanne Valenti
Artikel door: Willemijn Gigase

Het complete fantasy pakket

[Recensie] De Supernatural Beasts and Bullies serie heeft alles van vampiers tot shapeshifters en van mythologische wezens tot krachten van de elementen. De tweeling, Tory en Darcy, zijn opgegroeid in een pleeggezin en van kleins af aan hebben ze geleerd dat ze alleen op elkaar kunnen rekenen. Als een professor van een magische school ze opspoort en meesleurt naar de wereld van fae, staat hun leven op z’n kop.

Al snel komen ze erachter dat ze de lang verloren kinderen van de overleden koning en koningin zijn, dat maakt hun de rechtmatige erfgenamen van Solaria. De Celestial Heirs willen daar echter een stokje voor steken. Hun ouders hebben de troon warm gehouden nadat de koninklijke familie is vermoord. Het komt hun niet goed uit dat de Vega zussen nu in leven blijken te zijn. Dit zorgt ervoor dat de meiden erg gepest worden door de zonen van deze vier rijke families.

Twee auteurs
Deze serie is geschreven door twee dames, Caroline Peckham en Susanne Valenti. Toch leest het boek alsof het geschreven is door één persoon. Na ieder hoofdstuk wisselt het perspectief van de ene naar de andere tweeling. Darcy en Tory krijgen daardoor een heel eigen karakter en dit merk je ook in de schrijfstijl. Tory is een hele stoere meid die nergens voor terugdeinst en veel waarde hecht aan hoe ze overkomt. Darcy durft ook voor zichzelf op te komen, maar is wat minder impulsief dan haar zus.

“Tears never did anyone any favours, but sometimes they just needed to fall.”

Bully romance
Nog niet eerder bekend met de schrijfsters of dit type verhaal, was dit een interessant boek. De trope bully romance was nieuw en het zal tijdens het tweede deel duidelijk moeten worden welke kant het op gaat. De wereld, magie en de hele kostschool sfeer is erg goed geschreven. De karakters, vooral van de tweeling, zijn ook goed doordacht en hebben mooie, diepere lagen. De vier pestkoppen hebben pieken en dalen. Het is lastig om te weten wanneer ze wel of niet te vertrouwen zijn. Peckham en Valenti hebben, naast een mooie wereld, een realistisch verhaal neergezet over nieuw zijn op een school en gepest worden als je niemand anders kent. Toch gaat het vaak erg ver en worden de zussen, vooral mentaal, flink door elkaar geschud. Voor echte romantiek is er in dit deel dan ook geen ruimte, maar er ligt wel een verboden liefde op de loer.

“Everything in Solaria is about power, Miss Vega. Don’t forget that. Everyone takes what they want. It’s our way.”

Eerste deel
Omdat Zodiac Academy: The Awakening het eerste deel in de serie is, blijven veel geheimen onbeantwoord. Het einde is spannend en zorgt ervoor dat je deel twee snel oppakt. Het is soms duister, maar de magie zorgt voor een balans vergelijkbaar met de latere Harry Potter boeken. Dit eerste deel zit vol met introducties; van de wereld, de magie, de karakters en de geschiedenis. Het tempo is goed en de schrijfstijl houd je ook bij het verhaal. Het is fascinerend hoe ze dit hebben weten te combineren in één mooi samenhangend deel. Of je nu fan bent van Twilight, Winx of Avatar; voor iedereen zit er wat wils tussen.

Eerder verschenen op willemijngigase.com